Sabtu, 7 Disember 2019

BBN3402Satu2019: MINGGU11 (BIOGRAPHY)

                                                MUHAMAD NOR BIN NORLIZAN
                                                                        195135








BIOGRAFI

Thank you for coming. So I would like to tell you a story. So the story is all about me. When I was at primary school, my father and my mother gave me about 20 sen to school and that money actually I did not buy anything, I would prefer to save everything. The thing is that I cycle to school from year five. We don’t call it year at that time, we call it standard five. I cycle from Sungai Kantan because we leave in Kajang and my school is in Jalan Bukit and I did that until I in form five. When I was in form one until form five I got transfers to convers Kajang. I when to convers Kajang is almost full of course and that we have so many Chinese student in the school and also we have more Chinese and more Malay at that time and all my classes would be all in English except for Malay of course and I was not a clever girl. I actually, how to say really clever but I was really-really lazy because I love to watch television at night so I really slept at eleven a-clock at night and I drag myself to wake up in the morning at six and I have to start cycling to school at six thirty morning.
So in convers Kajang I have a few friend and I did not do well in my LCE. LCE’s is actually is particular to PMR those who get education. How many did I get, I forgot because on that time I did not good have result actually and then I went to, I got in to form four and form five in comers class, is not acting but comers class and a we have fifty children in the classroom and I usually get number forty-eight. Yeah very good well done because I was not a good student. I was really not a good student until I was in form five but I got grade two. At that time we have like grade one, grade two, or grade three or failed and I got grade two and have only one distinction that would be Malay, in Malay. My result are not really good is only boarder line between grade two and grade three but my parent there actually very happy because they thought I would failed because I never-never study. I hate studying, and I discovers that lately, I discovers that I a late boomer. What is a late boomer? Means that, I was a bit clever when I old. When I young I was not clever at all. I very lazy at all but my siblings especially my, because I have seven people in the family that I was brother and then my youngest would be number seven would be my youngest sister but the brother, I am number five, the brother is number four. 
He is actually the cleverer in the family. He always get a number one and also after his MCE that would be equal SPM, he got and offer and that time he was only eighteen years old. He got and offer to go and study in UK in England for five years. So you just imagine having a brother, a clever brother at the same school in primary school. The teachers would always compare between me and my brothers. The teachers gonna says the brother, why is the brother very clever and why is the sister stupid. I was his sister. So I felt inferior. Ok. At that time leaving the family who were actually clever, I felt inferior. Even my youngest sister also got offered to go to the US to study. I did not go anywhere at that time because my result are not good so I felt inferior myself, I said no. I have to change my life. I have to do something about it. I will make sure that I am the best in the family.
I did not get that until, and then I entered in university. I did TESL and then I say “No! I not cannot stop here. I have to do my Masters because I want to beat the whole family in the house” and then while doing my Masters, the clever brother got his, because he an engineer, he got his MBA. So he got his MBA first. I hate that and I said “No! I have to beat him to get” and suddenly my sister, the second sister got her masters in the US. I said “Why is everybody going overseas?”. “What wrong with Malaysian?”. “What wrong with me?”. “How come I cannot go anywhere?”. So I strived. I strived and work hard. I said “I have to change the perception of this reality state grade. This girl is stupid. I said have to change this perception and then I study and study and study to which that I love reading suddenly. At school I hate reading but in the end, that what I said that I a late boomer, that the end I love reading, I love doing research at all and I manage to get that I am the only one in family who got PhD.
A suddenly, my third brother not the clever brother the other brother got his PhD too. “Oh my God! Come on, I want to be a number one!”. So I got my PhD and my brother also got his PhD. I said “No! I don’t want the same level, I want to be more. Although my third brother got his PhD but he is business man. So he not teaching, so he cannot get a ‘Searcher Professor’ or ‘Professor’. No because he is business man. I said “Ok. I have to do something”. I got my a ‘Searcher Professor’ and then I got my ‘Professor’. Now! I said “Everyone in family. Look at me! I am good! I am good! Suddenly my first brother retired. So what the point? My second sister who’s the one who got a masters in US who is also a Dato’ Sri. She is Dato’ Sri because she is ‘Ketua Setiausaha’. She also retired. So what the point of me being a Professor when the rest of the family was retired? So I cannot tell them about me been good because they say “Now we already sixty something, we don’t want to think anymore. So no point of having a ‘Professor’ at this age. So now the third brother also retiring, the forth brother who is really-really clever is also retiring because he overlearning by one year. So if I get ‘Professor’ also he gonna say that “Ok! You Got your ‘Professor’ in your fifty’s”. I also going retired.
So no point! And then my sister who is younger than me, she actually married to American. She also leave in American which she is already American citizen and now she want to come back. Suddenly Malaysia said “No” because she already gave a citizenship. So now whenever she want to come to Malaysia, she have to get Visa. Although she really-really a Malay but she already American because she already give up and than one thing that I told to her and the rest of family mention to her “Padan muka”. Who told you? Because right now she already fifty six years old. She really was to come back. I said “Mana tahu? You cannot come back. You not Malaysian anymore.”. Although I said you have that one the government sent her abroad to study in America and now she doesn’t come back. “Good for you!”. Ok anywhere, all of you, ok. Try to get what, you have try to find you passion. What did you like? The thing is that, at the moment you don’t like this things, don’t like studying, don’t like taking this courses, ‘Terjemahan’ whatever. Ok. Bear with it! Just a little bit more. Maybe later or one year or two years later you found your passion and then do your best. Be a late boomer like me. Most of you at school are clever unlike me. Your PMR that my LCE I did not get an A at all. There is no A. My MCE or SPM I got only one A that is bahasa Melayu. In the end in my bachelor I got this this every semester, nearly semesters. My masters I got a first class. That say it a late boomer.
 I proud to be part of my family. That why I told my children all of you, the only thing that I can give you would be education, I will pay everything your Bachelor Degree, Masters and Phd but you just study. I cannot give you any materialistic for example a big house. Actually I give them one car each if they go to university. VIVA. That a motivation. I said “If you go to university, I give you car.”. But I said “The car I will choose it, if you choose I die.”. So I give them a car each provided your studies until end. So my children say “Ok.”. But if you want go to class I give you a petrol money, but if you want to go outside and watch movies and so on your own money. So that how it is. We have to control life and also that why my children they have, even the youngest one Alif, I think how many A? Not many, not like all of you. My children there all not really like eight A’s, except for Widan. In UK she got all A’s and then comeback to Malaysia she got a few A’s. Suddenly in UK is better than here. So the thing is that just work hard and “Let it go…let it go…”. I mean like if any toxic or gossip just put it away. Be positive in life. That all in cases. I learn from there. You have to be very positive in the life, in order for you to move on and to archive every day and make yourself proud. Not make you friend proud, make yourself proud first. So I here, I archive every things. Oh… I very happy. That all about me.  

Terjemahan ke bahasa Melayu
Terima kasih kerana datang. Jadi saya ingin memberitahu anda sebuah cerita. Jadi cerita adalah tentang saya. Apabila saya berada di sekolah rendah, bapa saya dan ibu saya memberi saya kira-kira 20 sen untuk perbelanjaan sekolah dan wang itu sebenarnya saya tidak membeli apa-apa, saya lebih suka untuk menyimpan segala-galanya. Masalahnya ialah bahawa saya berbasikal ke sekolah dari tahun Lima. Kita tidak memanggilnya tahun pada masa itu, kita memanggilnya Standard Lima. Saya berbasikal dari Sungai Kantan kerana kami tinggal di Kajang dan sekolah saya di Jalan Bukit. Saya melakukannya sehingga Tingkatan Lima. Apabila saya berada Tingkatan Satu hingga Tingkatan Lima, saya mendapat pemindahan ke convers Kajang. Saya berpindah ke convers Kajang, hampir penuh sudah tentu dan kita mempunyai begitu banyak pelajar Cina di sekolah dan juga kita mempunyai lebih banyak pelajar Cina dan  Melayu pada masa itu dan semua kelas saya berbahasa dalam bahasa Inggeris kecuali bahasa Melayu sudah tentu dan saya bukanlah seorang gadis yang pandai. Saya sebenarnya, bagaimana untuk mengatakan. Saya benar-benar pandai tetapi saya betul-betul pemalas kerana saya lebih suka menonton televisyen pada waktu malam jadi saya akan tidur pada jam sebelas malam dan saya menyeret diri untuk bangun pada pukul enam pagi dan saya perlu mula berbasikal ke sekolah pada pukul enam tiga puluh minit pagi.
Jadi di dalam convers Kajang saya mempunyai beberapa kawan dan saya tidak berbuat yang terbaik dalam LCE saya. LCE sebenarnya merupakan PMR bagi pelajar yang mendapat pendidikan. Berapa banyak saya dapat, saya lupa kerana pada masa itu saya tidak mendapat keputusan yang baik sebenarnya dan kemudian saya pergi ke, saya mendapat kelas comers ketika saya Tingkatan Empat dan Tingkatan Lima, bukan kelas lakonan tetapi kelas comers dan kita mempunyai lima puluh kanak-kanak di dalam bilik darjah dan saya biasanya mendapat nombor empat puluh lapan. Ya sangat baik dilakukan kerana saya bukanlah seorang pelajar yang bagus. Saya benar-benar bukan pelajar yang bagus sehingga saya berada di Tingkatan Lima tetapi saya mendapat gred dua. Pada masa itu kita mempunyai gred satu, gred dua, atau gred tiga atau gagal dan saya mendapat gred dua dan hanya mempunyai satu perbezaan iaitu bahasa Melayu, dalam Bahasa Melayu. Keputusan saya tidak benar-benar baik hanya di antara gred dua dan gred tiga tetapi ibu bapa saya sebenarnya sangat gembira kerana mereka fikir bahawa saya akan gagal kerana saya tidak pernah mengulang kaji. Saya benci belajar, dan saya mendapati bahawa kebelakangan ini, saya mendapati bahawa saya merupakan seorang yg ketinggalan. Apakah yang dimaksudkan dengan ketinggalan? Bermaksud bahawa, saya agak pandai apabila saya tua. Namun ketika saya muda, saya tidak pandai sama sekali. Saya sangat malas dengan semua perkara tetapi adik-beradik saya terutamanya saya, kerana saya mempunyai tujuh orang dalam keluarga yang saya merupakan kakak dan kemudian adik bongsu saya, nombor tujuh akan menjadi adik bongsu saya tetapi kakak kepadanya, saya yang merupakan nombor lima, abang adalah nombor empat.
Abang keempat sebenarnya terpandai dalam keluarga. Dia sentiasa mendapat nombor satu dan juga selepas MCE lebih kurang seperti SPM, dia mendapat tawaran dan pada masa itu dia hanyalah lapan belas tahun. Dia mendapat dan ditawarkan untuk pergi belajar di UK, England selama lima tahun. Jadi, anda hanya bayangkan mempunyai abang, abang yang pandai di sekolah yang sama di sekolah rendah. Guru akan sentiasa membandingkan antara saya dengan abang saya. Guru akan berkata, mengapa saudara sangat pandai dan mengapa adik bodoh? Saya adalah adik perempuannya. Jadi saya berasa malu. Baiklah. Pada masa itu meninggalkan keluarga yang benar-benar pandai, saya berasa malu. Malah adik bongsu saya juga telah ditawarkan untuk pergi ke Amerika Syarikat untuk sambung belajar. Saya tidak pergi ke mana-mana pada masa itu kerana keputusan saya tidak baik jadi saya berasa lebih rendah diri, saya berkata tidak. saya perlu menukar hidup saya. Saya perlu melakukan sesuatu mengenainya. Saya akan memastikan bahawa saya yang terbaik dalam keluarga.
Saya tidak mendapat itu sehingga, dan kemudian saya memasuki universiti. Saya lakukan TESL dan kemudian saya berkata "Tidak! Saya tidak boleh berhenti di sini. Saya perlu melakukan Masters saya” kerana saya mahu menewaskan seluruh keluarga di rumah dan kemudian ketika melakukan Mastersabang saya yang pandai mendapat, kerana dia seorang jurutera, dia mendapat MBA. Jadi dia mendapat MBA yang pertama. Saya benci itu dan saya berkata "Tidak! saya perlu menewaskan beliau untuk mendapatkan" dan tiba-tiba kakak saya, kakak kedua mendapat Masters di Amerika Syarikat. Saya berkata "Kenapa semua orang akan ke luar negara?". "Apa yang salah dengan rakyat Malaysia?". "Apa yang salah dengan saya?". "Bagaimana saya tidak boleh pergi ke mana-mana sahaja?". Jadi saya berusaha. Saya berusaha dan bekerja keras. Saya berkata "Saya perlu menukar persepsi gred keadaan realiti ini. Gadis ini adalah bodoh. ". Saya katakan perlu mengubah persepsi ini dan kemudian saya belajar, belajar dan belajar sehinggakan saya suka membaca secara tiba-tiba. Di sekolah, saya benci membaca tetapi pada akhirnya, bahawa apa yang saya mengatakan bahawa saya seorang yang ketinggalan, bahawa akhirnya saya suka membaca, saya suka melakukan penyelidikan dan saya berjaya mendapatkan bahawa saya satu-satunya dalam keluarga yang mendapat PhD.
Tiba-tiba, Abang ketiga saya, bukan abang yang bijak tetapi abang lain juga mendapat PhD. "Oh Tuhan! Ayuh, aku ingin menjadi nombor satu! ". Jadi saya mendapat PhD saya dan abang saya juga mendapat PhD. Saya berkata "Tidak! Saya tidak mahu tahap yang sama, saya mahu menjadi lebih. Walaupun abang ketiga saya mendapat PhD tetapi dia adalah dalam bahagian perniagaan. Jadi dia tidak mengajar, jadi dia tidak boleh mendapatkan 'Searcher Professor ' atau ' Profesor '. Tidak! kerana dia adalah seorang perniaga. Saya berkata "Baiklah! Saya perlu melakukan sesuatu". Saya mendapat "Searcher Professor" saya dan kemudian saya mendapat 'Profesor' saya. Sekarang! Saya berkata "Semua orang dalam keluarga. Lihatlah saya! Saya berjaya! Saya lebih bagus! Tiba-tiba abang pertama saya bersara. Jadi apa gunanya? Kakak kedua saya yang memperolehi Masters di US yang juga merupakan Dato' Sri. Beliau adalah Dato' Sri kerana dia adalah 'Ketua Setiausaha'. Beliau juga bersara. Jadi apa gunanya saya menjadi seorang Profesor apabila keluarga yang lain telah bersara? Jadi saya tidak boleh memberitahu mereka tentang saya adalah yang terbaik kerana mereka berkata "Sekarang kami sudah lebih 60 tahun, kami tidak mahu berfikir lagi. ". Jadi di mana tujuan 'Profesor' pada usia ini. Jadi, sekarang abang ketiga juga akan bersara, abang keempat yang benar-benar pandai juga bersara kerana dia mengajar lebih dari satu tahun. Jadi jika saya mendapat 'Profesor' juga dia akan mengatakan bahawa "Baiklah! Anda mendapat 'Profesor' pada usia anda lima puluh tahun''. Saya juga akan bersara.
Jadi tiada tujuan! Kemudian adik perempuan saya yang lebih muda daripada saya, dia sebenarnya berkahwin dengan orang Amerika. Dia juga tinggal di Amerika dan dia sudah menjadi warganegara Amerika dan sekarang dia mahu kembali. Tiba-tiba Malaysia berkata "Tidak" kerana dia telah diberi berikan kerakyatan di sana. Jadi sekarang apabila dia mahu datang ke Malaysia, dia perlu mendapatkan Visa. Walaupun dia benar-benar-benar-benar orang Melayu tetapi dia sudah merupakan orang Amerika kerana dia sudah berputus asa dan satu perkara yang saya katakan kepada beliau dan keluarga saya yang selebihnya menyebutkan kepada beliau "padan muka". Siapa yang suruh? Kerana sekarang dia sudah 56 tahun. Dia benar-benar mahu kembali. Saya berkata "Mana tahu? Kau tidak boleh kembali. Kau bukan rakyat Malaysia lagi.". Walaupun saya mengatakan dia dapat sesuatu dan kerajaan menghantar beliau ke luar negara untuk belajar di Amerika dan sekarang dia tidak kembali. "Baguslah!". Baiklah di mana sahaja, anda semua, baiklah. Cuba untuk mendapatkan apa, anda boleh mencuba untuk mencari sesuatu minat dalam diri. Apa yang anda suka? Masalahnya ialah bahawa, pada saat anda tidak suka hal ini, seperti tidak suka belajar, tidak suka mengambil kursus ini, 'Terjemahan' apa pun. Baiklah. Bertahan! Hanya sedikit sahaja lagi. Mungkin kemudian, satu tahun atau dua tahun kemudian anda menemui minat anda dan kemudian melakukannya dengan terbaik. Jadi ketinggalan seperti saya. Kebanyakan anda di sekolah adalah bijak tidak seperti saya. PMR anda bahawa LCE saya tidak mendapat A langsung. Tidak ada. Saya MCE atau SPM saya hanya mendapat satu A iaitu bahasa Melayu. Akhirnya dalam Ijazah Sarjana Muda saya mendapat ini setiap semester, hampir semester. Masters saya mendapat kelas pertama. Inilah yang dikatakan ketinggalan.
Saya bangga menjadi sebahagian daripada keluarga saya. Oleh itu, saya memberitahu anak saya semua, satu-satunya perkara yang saya boleh berikan kepada mereka adalah pendidikan, saya akan membayar semua Ijazah Sarjana Muda, Masters dan PhD tetapi mereka perlu belajar sahaja. Saya tidak boleh memberikan mereka apa-apa yang berbentuk harta sebagai contoh sebuah rumah besar. Sebenarnya saya memberi mereka satu kereta setiap seorang jika mereka pergi ke Universiti. Viva. Itu merupakan motivasi kepada mereka. Saya berkata lagi "Jika anda pergi ke Universiti saya memberikan anda kereta.". Tetapi saya berkata "Kereta tersebut saya akan pilih, jika mereka yang pilih saya akan mati.". Jadi saya berikan kepada mereka seorang satu kereta yang disediakan untuk pengajian mereka sehingga tamat. Jadi anak saya katakan "Baiklah.". Tetapi jika mereka mahu pergi ke kelas saya memberikan mereka wang petrol, tetapi jika mereka mahu pergi ke luar dan menonton filem dan sebagainya gunakan wang mereka sendiri.Itu sepatutnya. Kita perlu mengawal kehidupan dan begitu anak saya di mana mereka, bahkan yang bongsu iaitu Alif, saya fikir berapa banyak A? Tidak banyak, tidak seperti anda semua. Anak saya di sana semua tidak dapat seperti lapan A, kecuali Widan. Di UK dia mendapat semua A dan kemudian di pulang semula ke Malaysia dia mendapat beberapa A sahaja. Di UK adalah lebih baik daripada di sini. Jadi setiap perkara perlulah dilakukan dengan bekerja keras dan "biarkan ia pergi... biarkan ia pergi... ". Maksud saya seperti jika terdapat seseorang yang boleh meracunkan atau gossip tentang anda biarkan ia pergi. Positif dalam kehidupan. Saya belajar dari sini. Anda perlu menjadi sangat positif dalam kehidupan, dalam usaha untuk anda bergerak dan untuk mengejar impian anda setiap hari dan membuat diri anda bangga. Bukan membuat rakan anda bangga, tetapi buat untuk diri anda berbangga terlebih dahulu. Jadi saya di sini, saya berjaya mengejar impian saya dalam setiap perkara. Oh... Saya sangat gembira. Itu sahaja tentang saya.




Muhammad Najmuddin Bin Zainal Anuar        
Muhammad Nor Bin Norlizan
(masa)
Bilik Alhadi           


















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BBM3410Satu: DIRI

Assalamua'laikum dan selamat sejahtera, Nama diberi Muhamad Nor Bin Norlizan, yang berumur 22 tahun dan kini belajar di Universiti Pu...